Večernje novosti: Vršačka košava je najbolji simulator

Pilotska akademija već šest decenija idealno mesto za školovanje naših i svetskih pilota. Od 1954. godine iškolovali više od 2.200 vazduhoplovaca. Zbog vetra – sa Akademije izlaze kao prekaljeni piloti.

 

PUNIH šest decenija iznad najvišeg vrha Vojvodine – Guduričkog – svakodnevno lete studenti Srbije, zemalja regiona, ali i iz Holandije, Francuske, Velike Britanije, Indije, Libije, Alžira, Malija… Školuju se u jednoj od najprestižnijih akademija u Evropi za zvanje linijskog pilota. U Vršcu imaju odlične uslove za obuku na ovdašnjoj akademiji, a cena školovanja je višestruko niža nego u sličnim akademijama u Svetu.

U Akademiji, koju je 2010. od „Jata“ kupila SMATSA (Kontrola letenja Srbije i Crne Gore), sa ponosom ističu da su od 1954. godine iškolovali oko 2.200 pilota, koji su leteli za velike svetske avio-kompanije iz 30 zemalja. Trenutno na obuci imaju stotinak pitomaca, uključujući i tek upisanu aprilsku klasu studenata, među kojima je, istina, najviše polaznika iz Srbije i zemalja regiona. Naravno, ne manjka ni studenata koji nastavu pohađaju na engleskom jeziku.

– Rezultati su glavna referenca zašto iz celog sveta dolaze mladi da se baš kod nas školuju za pilote. Poslednjih godina tome je doprinela i savremena letačka oprema, jer smo obnovili flotu sa osam modernih „Cesni“, kao i činjenica da naši studenti za mnogo manju cenu školarine dobijaju letačku dozvolu koja je priznata svuda u Svetu – ističe Mirko Vranić, direktor Akademije.

Njegove reči potvrđuje i jedan od studenata, Holanđanin Tim Baelemans, koji je izabrao vršačku akademiju jer je za samo 41.000 evra, koliko košta puna obuka za linijskog pilota, dobio iste uslove školovanja kao u svojoj zemlji.

MEĐUNARODNI AERODROM

Pilotska akademija SMATSA u Vršcu ima jednu betonsku pistu i dve travnate, opremljena je signalizacijom za noćno sletanje i ima sopstveni toranj za Kontrolu letenja. Njihova želja i želja lokalne samouprave je da taj aerodrom uskoro dobije međunarodni status, za šta su već preduzeli određene korake, ali da bi se osposobio za komercijalne biznis-letove, mora da se uloži još mnogo novca.

– Stariji brat i ja smo istovremeno odlučili da upišemo pilotsku akademiju. Školarina u Holandiji je oko 80.000 evra, pa smo tražili povoljnije rešenje. U jednoj agenciji su nam preporučili Vršac i uopšte se nismo pokajali, uslovi su dobri. Hajp je prošle godine završio studije, a meni je do kraja obuke ostalo još nekoliko nedelja – kaže ovaj mladi Holanđanin, koji je pošao stopama svog oca, takođe pilota.

Osim želje da lete na svim meridijanima, pojedini pitomci požele da ostanu u Vršcu i rade kao instruktori. To nam je „priznao“ 18-ogodišnji Danilo Suvajdžić, koji je rođen i živi u Švajcarskoj, ali je želeo da se školuje u otadžbini.

– Uslovi koje imamo na akademiji su idealni. Zadovoljan sam, pogotovo novim avionima koji su poslednja reč tehnike. Imaju ugrađen i „sintetik vižn“, koji omogućava da u slučaju lošeg vremena pilot na ekranu jasno vidi šta se dešava ispred njega, a može da vidi i avione koji se kreću oko njega. To nam mnogo olakšava obuku i ne bih imao ništa protiv da jednog dana studente obučavam na ovim avionima – kaže Suvajdžić.

Vršački pitomci se obučavaju na 20 modernih letelica, kao i na savremenom simulatoru letenja, koji zamenjuje 40 sati naleta, od potrebnih 186.

– Zahvaljujući simulatoru, koji imamo pet godina, postali smo konkurentniji na tržištu, jer je to umanjilo cenu školarine za oko 12.000 evra. Obuka na njemu obuhvata letove iznad svih evropskih destinacija, a imamo i program uz pomoć kog možemo imaginarno da slećemo na sve komercijalne aerodrome u okruženju – kaže instruktor Dragan Bakić.

Budući piloti ističu da je im je letenje u simulatoru najzanimljiviji deo školovanja, jer baš tu stiču prave veštine upravljanja avionom, mada, dodaju instruktori, za njihovo kaljenje je najviše zadužena prepoznatljiva vršačka košava, koja duva više od 200 dana godišnje.

– Ko pobedi vršački vetar, taj neće imati problema sa drugim vremenskim nepogodama – kroz smeh dodaje instruktor Borislav Brankov. – Bez šale, specifična ruža vetrova u Vršcu značajno otežava letenje, pa naši studenti po završetku školovanja izlaze prekaljeni, za razliku od onih koji se školuju u sterilnim, idealnim meteorološkim uslovima.

CELA GENERACIJA ALŽIRACA

Dobar glas o Akademiji najčešće šire bivši studenti, sada uspešni piloti, pa je, tako, prošle godine došlo i do saradnje sa nacionalnom avio-kompanijom iz Alžira, koja je poslala 49 svojih pilota na obuku baš u Vršac. Takođe, glas o odličnim uslovima školovanja u akademiji SMATSA „odleteo“ je čak i do Japana, pa bi u bliskoj budućnosti moglo da dođe i do saradnje naše dve zemlje. O volji Japanaca da svoje kadrove školuju u Srbiji govori i nedavna zvanična poseta predstavnika njihove nacionalne pilotske akademije, a glavni razlog tome je trostruko jeftinija cena obuke.

STJUARDESA MEĐU PILOTIMA

Beograđanka Ana Tereza Bilić (26) jedna je od četiri devojke koje se u vršačkoj akademiji obučavaju za pilota. U razgovoru za „Novosti“ rekla je da je ljubav prema pilotiranju stekla radeći kao stjuardesa u „Katar ervejzu“.

– Više mi se svidelo da budem pilot nego da poslužujem putnike, pa sam čekala pravi momenat da upišem akademiju. Došla sam u Vršac jer je to najbolja opcija u ovom delu Evrope, a njihove dozvole su ozbiljna preporuka. Volela bih da radim komercijalne letove bilo gde u svetu. Nadam se da će negde biti mesta za mene, pogotovo što su žene postepeno počele da ulaze u ovaj „muški“ svet – kaže Ana Tereza, ističući da su je muške kolege na akademiji dobro prihvatile i da svi funkcionišu kao porodica.

Comments are closed.